BESKYDSKÉ FAJKY 2018 - amatérský přeletový závod v Beskydech

Jaké byly Beskydské FAJKY – amatérský závod pro všechny kategorie

Amatérský závod o nej FAI trojúhelník

Beskydské FAJKY 2017 jsou novou přeletovou paraglidingovou soutěží amatérů a její první ročník  proběhl 12.- 14. května 2017 s centrem soutěže na Javorovém vrchu. Jak už napovídá přesmyčka v názvu, cílem je uletět co nejcennější FAI trojúhelník. To dělá soutěž stejně zajímavou pro začínající, rekreační piloty, jako i pro zkušené přeletáře. Piloti si sami určují trasu, soutěží se bez stresu se zajištěným svozem a startuje se z kopce určeným komisí pro daný přeletový den. Soutěží se v kategoriích křídel EN A, EN B a EN C s bodováním dle ČPP a vyhlášeni jsou vždy první 3 piloti v každé kategorii, těm ostaním tleskáme. Příští rok v květnu se v Beskydech na “fajce” potkáme znovu, ale nepředbíhejme.

Tištěná verze v časopise Pilot 11/2017

Jak se rodí nová soutěž?

Pomalu a svým tempem, nic nejde uspěchat. Rozhodli jsme se uspořádat jednoduchou, zábavnou, nízkonákladovou soutěž, kde se soutěžící můžou navzájem podporovat, posdílet své zkušenosti a vylepšit si své pilotní znalosti a umění, soutěž, která by byla přístupná amatérům bez rozdílu všem. Soutěžilo by se na pohodu a pravidla by byla co nejjednodušší jak pro soutěžící, tak i pro nás organizátory. Vlastně naším záměrem bylo spíše setkání přátel a komunity než ukazování si a porovnávání tracklogů, protože máme rádi společnost, rádi se bavíme a baví nás když se baví i lidé kolem nás.

Lucie Chytilová – EN-B

„Závody byly super! Pořadatelům patří velké dík, že něco takové v Beskydech uspořádali a například mě osobně „donutili“ zase přemýšlet jinak o lítání – první snahy o uletění FAI trojúhelníku (ne úplně úspěšné). Kluci nám všem vycházeli maximálně vstříc a snažili se pomoci i s technikou létání. Příští rok se těším zase na startu a snad nám bude příště více přát počasí.“

O uspořádání FAJEK jsme s ve škole paraglidingu TandemLety.cz s Lukášem Klímem uvažovali už dlouhou dobu, většinou tehdy, když jsme byli posilněni dobrým jídlem a pitím. Myšlenky proudily samy od sebe, ale většinou jen do konce večera. Proto realizace tak super nápadu, za který jsme ho v ten v okamžik vždy považovali, nějaký čas trvala. Rozhoupali jsme se až letos na jaře.

Asi tomu přispělo obrhnusné dubnové počasí, s celozimním absťákem a celkové deprese z nemožnosti létat a to namíchalo tu správnou konstelaci pro tvoření. Celý koncept soutěže a webovky jsme měli hotové a do světa vypuštěné za tři dny a rozhodli jsme se to zkusit i s termínem soutěže, který byl už za 5 týdnů. Naplánovali jsme soutěž na prodloužený víkend pátek až neděle v polovině měsíce května. První vlna přihlášek proběhla hned po oznámení a s chutí jsme řešili další potřebné věci – oslovili jsme sponzory, zajistili zázemí pro soutěž a večírky na chatě na Javorovém vrchu, připravovali odměny, poháry a tak dále.

Co je cílem soutěže?

Jak jsem se už zmínil, vsadili jsme na jednoduchost a i když létání FAI trojúhelníku, zjednodušeně řečeno trojúhelníku rovnoramenného, rozhodně jednoduché není, tak  pravidla soutěže a pokyny jsme udělali co nejprimitivnější s přesvědčením, že zpřesňovat a komplikovat pravidla můžeme kdykoliv později :). Inspirovali jsme se soutěží Moravský trojúhelník.

Cílem je uletět co největší FAI trojúhelník a závodníky k tomu motivuje v porovnání s ČPP upravené bodování, kdy za každý uletěný km FAI trojúhelníku dostane pilot hned 4b. Za plochý trojúhelník (PT) jsou už jen body 2 a za volný přelet (VP) 1 bod. Soutěž vyhodnocujeme jednoduše s tracklogu nahraného na portál XContestu v ČPP poháru.

Tomáš Grim – EN-C, 3. místo

„Přelety typu záfuk jsem nikdy moc neobdivoval, proto Beskydská fajka byla jasná volba. Uletět nejlepší FAI v podstatě bez omezení, to je výzva v jakémkoli počasí. Na konec z toho byly parádní tři letové dny plné FAI trojúhelníků a zábavy.“

Proč právě FAI trojúhelník?

Má to několik výhod. Jsme přesvědčení, že létat FAI je v přeletech královská disciplína, vyžaduje celého pilota, všechny jeho zkušenosti v létání v odhadu počasí, vzduchu, terénu a vůbec. A taky je to disciplína, která nejvíce naučí. Je potřeba při ní plánovat a taky neustále pozorovat okolí, vyhodnocovat a upravovat svoje plány. V kombinaci s mixem na akci zúčastněných zkušenějších i méně zkušených pilotů, s plánovaným večírkem, kde je možnost večer létání a vše kolem probrat, jsme v tom viděli ideální příležitost, si přirozeně mezi piloti vyměňpvat znalosti, zlepšovat, inspirovat a vyvíjet dopředu. I to bylo jedním z cílů. Ale už dost o přípravách soutěže. Určitě vás víc zajímá, jak to vše nakonec probíhalo a dopadlo.

Co je  FAI trojúhelník?

Uletěná trať je považována za FAI trojúhelník v případě, že pilotem uletěná trať tvoří trojúhelník a zároveň každá strana trojúhelníku měří alespoň 28% z celkové délky tratě a tuto podmínku splnil kdykoliv během letu. Výchozí i koncový bod a ramena troúhelníku mohou být jakékoliv body z tracklogu, nejde nutně o start či přistání. A maximální vzdálenosti mezi výchozím a koncovým bodem je 5%, defacto tedy „uzavře“ trať.

Soutěž se blíží

S blížícími dny nás sledování předpovědi bavilo čím dál tím méně. Ve středu ráno vypadaly předpovědi na pátek a sobotu dobře, na neděli byla předpověď slabší, ve čtvrtek ráno je to úplně naopak. No jo počasí, a letošní zvlášť. Letošní sezóna může být klidně pojmenovaná “Rok zvlněné fronty”, tak příšerné nestabilní počasí už tu dlouhé roky nebylo. Ale naší povinností jakožto organizátora samozřejmě bylo věřit v dobré počasí.

A tak jsem i činili a o vývoji počasí jsme pravidelně informovali naše přihlášené závodníky, kterých bylo 35.

 

Každý den má stejný formát, ráno krátký brífink pod předem určeným startem a pak už každý závodí na vlastní triko. Startovat může každý kolikrát chce, k dipozici jsou svozy a vývozy na kopec. Každý po přistání nahlásí SMS zprávou své přistání a přihlásí přelet do systému ČPP. Nejposlednější čas přistání je předem určen a večer se vyhlašují průběžné výsledky.

Jakub Kehler – EN-B, 3.místo

„Výborný nápad udělat akci pro všechny. Sice počasí ze začátku příliš nepřálo, ale v neděli už se to trojúhelníky jen hemžilo. Díky Beskydské fajce jsem to nepustil klasicky směrem domů. Touha vyhrát mě nutila vrátit se z5. 😀 To se povedlo a tvar▲ mě od té doby neuvěřitelně vzrušuje. ;-D
Díky organizátorům a snad příští rok…. Fly in peace.“

První den – pátek dvanáctého

Použili jsme všechny své dosavadní znalosti meteorologie, naše dlouhodobé pozorování a vyhodnocování úspěšnosti předpovědních meteorologických výpočetních modelů s místním skutečným vývojem počasím a přesvědčení o letovosti jsme brífink na první den vypsali na 10 hodin na Tabaškově louce, na přistávačce pod startovištěm Ondřejník Skalka s vědomím, že stejné předpovědi mohou být jinými piloty interpretovány odlišně.

To že je pilot tvor svéhlavý jsme samozřejmě věděli, přesto nás ale překvapilo, když se na brífinku objevil slovy 1 závodník :). Počasí opravdu nebylo typicky přeletové, a dnešní létání spíše slibovalo létání kolem kopce ve slabých podmínkách, s tím, že jsme si museli hlídat blížící bouřky, aby podmínky naopak nebyly příliš silné. O tom, že obavy z bouřek nebyly zbytečné, svědčí snímek z radaru, kdy byly Beskydy obklíčeny bouřkou ze západu i z východu.

Nakonec se ten den sešlo závodníků 5. Spolu s organizátory a návštěvou kluků z Gradientu se nad vrcholem Skalky prohánělo deset padáků a nutno říct, že i počasí se, až na jednu přeháňku, celkem snažilo. Zmiňovanou návštěvou z firmy Gradient byli hned dva Lukášové – Pohl a Vorel, kteří přijeli vybaveni několika novými kluzáky k zapůjčení, především Nevadou2 a Aspen6, které navrhoval a ladil přímo Lukáš Pohl. Ten, kdo se chtěl dozvědět o těchto křídlech něco více, to měl z první ruky.

 

Martin Jánošík – EN-C, 2.místo

„Závod s mnoha plus, pro pilota z Beskyd je to radost létat na domácích kopcích. Jelikož byl závod omezen na kategorii padáku max. EN-C, jsem velice rád, že organizátoři zajistili i testování padáků a mohl jsem si tak vyzkoušet nového Aspena 6 od firmy Gradient (skvělý, výkonný padák, na svou kategorii překvapivě stabilní). Termín soutěže byl zvolen od pátku do neděle, což mi vyhovovalo, přestože jsem se pátečního klání nemohl zúčastnit z důvodu pracovního vytížení. V sobotu, ač bylo počasí letové, nízko položené základny nám nedovolily daleké lety. Předpověď na neděli slibovala luxusní podmínky a bylo jasné, že v tento slunečný den se bude závod rozhodovat. Startovali jsme jako předchozí den na Javoráči. Do vzduchu jsem se dostal lehce po poledni a za 3,5 hodiny se mi podařilo uletět FAI trojúhelník 27 km dlouhý, s dostupy kolem 2000 m. Ke konci jsem sice už nevěděl, kam trojúhelník protáhnout, ale i tak mě to stačilo na krásné 2. místo v kategorii EN-C. Hodnotné ceny, nulové startovné a příjemná večerní atmosféra v přátelském kolektivu u ohně byla pomyslná třešnička na dortu u těchto kvalitně zorganizovaných závodů. Velké díky všem organizátorům, měli jste perfektní nápad. Už teď se těším na další ročník.“

Nejvyšší dostupy byli kolem 300 metrů nad start a nejvíce se v pátek zadařilo Ondřeji Ptoszkovi, který svými pravidelnými a prodlužujícími se výpady od kopce a zpět postupně vykreslil 7 a třičtvrtě kilometru dlouhý FAI trojúhelník a připsal si za necelou hodinu letu prvních 17 bodů.

Večer přejíždíme na Javorový vrch, a když se blížíme, ještě zachytíme konec ukrutné bouře, která pokropila místní lesy. Tahle vlhkost nám bude v dalších dnech brnkat na nervy.

Jenda Širl, vítěz EN-A (článek Jak viděl Beskydské FAJKY Jan Širl)

„Když se ohlédnu za Beskydskými Fajkami, každý den byl pro mě něčím novým. Ať to bylo startování ve výseku, improvizace mezi dráty, vyhnití v údolí u vesnice Řeky, vytočení prvního stoupáku, ošáhání si mraku nebo zalétnutí krásné fajky (sic po limitu). Zkrátka, byla to koncentrovaná létací záležitost a moc díky za to že byla. K tomu skvělé rady a příjemná společnost. Svozy byly perfektní a díky nim jsem mohl být déle ve vzduchu. Jediná škoda, byla neúčast v EN A, i když byla plná startovačka.“

Plánovaný večírek dnes máme v miniaturním složení, protože na vrcholu pod chatou potkáváme jen Patrika Vyhlídala, přesto nám to nekazí náladu ani monumentální výhledy na západ slunce a postupně se trhající oblačnost po bouřce.

Výsledky prvního dne (výsledky přihlásili 3 závodníci)

EN-A
1.Jenda Širl – 2,55 b., VP 2,55 km

EN-C
1.Ondra Ptoszek – 17,03 b., FAI 7,74 km
2.Tomáš Grim – 8,41 b., PT 4,67 km

Druhý den – sobota třináctého

Ráno se probouzíme do husté mlhy, kterou shora pomalu rozpouští slunce, ale je jasné, že dnes bude letovo. Otázkou zůstává kdy. Sice stále hrozí odpolední bouřky, nicméně předpověď pro Beskydy je krapet příznivější než pro zbytek republiky. A Beskydy to nakonec opravdu dnes přežijí bez deště a bouřek, které se z Čech dostaly nejblíže k Jeseníkům.

Jelikož od monitoru počítače nevypadají předpovědi nijak lákavě ani na dnešní den, už se ani nedivíme nad slabší účastí. Do vzduchu jde postupně jen 9 závodníků. Ostatní také podlehli negativním zprávám meteorologů. Realita je podobné jako včera, bouřky po celé republice a v Beskydech se létá. Nejlépe se dnes daří Filipu Malíkovi, Ondrovi Ptoszkovi a skvěle našlápnuto má i Libor Merta, který dnes kvůli rychle ubývající výšce nemohl protáhnout západní rameno k dotažení fajky a tak se mu započetl pouze plochý trojúhelník.

Ondra Ptoszek – EN-C

„Absolvoval jsem všechny tři závodní dny a bylo to fajn. I když počasí první ani druhý den moc nepřálo, stejně jsme si pěkně zalítali a vyzkoušeli nová křídla od Gradientu. V neděli se počasí udobřilo a závodníkům se povedly parádní triangly. Dík klukům za organizaci a zábavu, snad se příští ročník sejdeme v hojnějším počtu.“

V sobotu večer přijíždí na Javorový i paraglidingová škola z Čech s kurzíky, s tím, že v Čechách to tento víkend o létání opravdu nebude a jediná záchrana jsou Beskydy. A jak se ukázalo, udělali dobře.

Večírek se pomalu rozjíždí. Ti více ambiciózní piloti jej opouští dříve, aby si to zítra nevyčítali, ale někteří to zdatně táhnout až do čtyř do rána. Čeká nás, co se počasí týče, nejlepší den a bude se rozhodovat o vítězích.

Výsledky druhého dne

EN-A
1.Jenda Širl – 6,36 b., FAI 2,89 km

EN-B
1.Jan Chodura – 6,49 b., FAI 2,94 km
2.Petr Šindelář – 3,51 b., VP 3,51 km

EN-C
1.Filip Malík – 25,78 b., FAI 11,72 km
2.Ondra Ptoszek – 20,09 b., FAI 9,13 km
3.Libor Merta – 19,17 b., PT 10,65 km

Třetí den – neděle třináctého

Probouzíme se do krásného rána nového letového dne, alespoň v porovnání s dny předchozími. Hned z rána je vidět i na přistávačku a kurzíci už propátrávají vzdušný terén před kopcem. Zatím jsou mraky sice níž než start, ale to nám vůbec nevadí  a kocháme se nádhernými výhledy. Celý den je před námi. Ještě před snídaní před chatou potkávám splaveného Petra Kožíška, který cestoval v noci z Čech vlakem a brzy ráno došlapal z třineckého nádraží až na Javorový pěšky. I zželelo se nám ho a nabídli jsme mu sprchu a postel. Petr nabídky využil a odpočatý nakonec svou kategorii vyhrál. A nakonec v neděli po soutěži na nádraží v Třinci zpět doletěl, stylové :).

Neděle začíná krátkým brífinkem a chvílemi si, co se počtu lidí na kopci týče, připadáme jako na svěťáku. Souběžně s Fajkou se dnes na Javorovém koná soutěž běhu do kopce a na startu cvičí hned tři školy. Dnes je na kopci skutečně nabito. Závodníků do vzduchu postupně naskáče 20. Podmínky se během dne vylepšují a někteří závodníci si dokonce později stěžují, že aby přistáli, musí pečlivě točit klesáky. Dnešní lety rozhodují a závod vyhrávají někteří závodníci stylem přišel, letěl, zvítězil. Pro nás je to impulsem malinko sáhnout do pravidel a od příště se pro celkové vítězství budou započítávat nejlepší lety ze všech letových dnů. Dnes je možnost zapůjčení výbavy nejvíce v kurzu a závodníci postupně testují křídla Gradient Nevada2, Aspen6 a sedačky SupAir.

Petr Kožíšek – vítěz EN-B

„Beskydské fajky, skvělá akce a let v Supair Strike. Hodně zajímavá sedačka.
Kdo nejel, prohloupil. Superluxusni hravé počasí, k půjčení křídla Gradient a sedačky Supair, skvělá organizace a vše zdarma? Příští rok musím zas :-).“

S přibývajícíma hodinama přibývá i počet SMS, oznamujících přistání a přihlášení letu a pomalu se chystáme na vyhlášení všech tří dnů. V pozdní nedělní odpoledne pak zbývá už jen čas na vyhlášení výsledků. Někteří vítězové jsou už na cestě domů a tak si nemůžou osobně vyzvednou krásné poháry ve tvaru trojúhelníků (které nám věnoval náš kamarád, kameník a pilot Hynek Karásek) ani ceny, které věnovali sponzoři Gradient – český výrobce padáků, Supair – francouzský výrobce sedaček a majitel Gradientu a Meatfly – výrobce spolehlivého a slušivého oblečení.

Vyhlášení je zpestřeno jedním oprávněným protestem, který zcela mění předběžné výsledky soutěže. V kategorii EN-C přetáhl Tomáš Výtisk svým krásným a dlouhým letem časový limit přistání vyhlášený na ranním brífinku o téměř 24 minut. Velká škoda, jeho let jsme museli diskvalifikovat, byť je jasné, že ani půl hodina by dalším závodníkům nestačila na to, aby Tomáše překonali. Ale pravidla jsou pravidla a pro nás organizátory je to v našem liberálním přístupu a snaze o pohodový závod školou.

Tomáš Výtisk, EN-C, diskvalifikovaný

„Soutěž mě motivovala zkusit nad Beskydama uletět nějakou tu fai nádheru. Už ráno bylo jasné, že by to mohlo díky podmínkám vyjít. Vzhledem k tomu, že jsem bojkotoval ranní breefing, jsem nezaznamenal informaci o ukončení závodu v 16:30, tudíž mi utekla celková výhra (díky DSQ opožděnému přistání o 21minut) …  i tak to byl luxusní pocit.“

Simon Krahula – vítěz EN-C

„Na Beskydské fajky jsem se přihlásil, abych si konečně vyzkoušel soutěž v přeletech a porovnal si své dovednosti s ostatními piloty. Deltu 2 jsem ještě neměl pořádně zalétanou, tak jsem měl obavy, jak si proti ostatním borcům v kategorii EN-C povedu. Na první dny závodu jsem si nenašel volno, ale podle výsledků jsem asi až o tolik nepřišel. Tak si aspoň udělám výlet za kamarády a možná polítám aspoň poslední soutěžní den, řekl jsem si. V sobotu podvečer jsem dorazil na Javoráč, kde se pomalu rozjížděl mejdan, který se některým (bohužel i mně) protáhl asi do čtyř do rána. Na brífingu mi nebylo zrovna nejlíp, tak jsem se do vzduchu moc nehnal. Základny byly dopoledne ještě nízko, nebyl důvod spěchat. Startoval jsem mezi posledními a první asi hodinu jsem se docela trápil. Na prvním otočňáku jsem skoro vyhnil. Pak se termika ,,dopekla“, kocovina ustoupila a začal jsem Deltě kutat! Na fajku je dost větru, šlapu speed co mi morál dovolí, chvílemi  kladku vedle kladky a pomalu se prokousávám zpět k Javoráči. Zbývá mi ještě nějaký čas, tak třetí OB natahuju do rovin za Třinecké železárny. Přistávám asi 5 minut před koncem časového limitu a rychle přihlašuju let na xcontest a říkám si, jak asi s těmi ušmudlanými 30km FAI dopadnu. Světe div se, stačilo to na první místo 🙂 . Beskydské fajky jsou super seznámení s PG závody pro uplné začátečníky i mírně pokročilé, jako jsem třeba já. Velké díky patří organizátorům a sponzorům, bez kterých by se tato parádní soutěž nekonala.Těším se na příští rok a doufám, že se opět sejdeme a snad i ve vyšším počtu než letos ;-)“

Výsledky třetího dne

EN-A
1.Jan Širl    31,28 b., FAI 7,82 km

EN-B
1.Peter Kožíšek – 87,88 b., FAI 21,97 km
2.Arkadiusz Marucha – 69,12 b., FAI 17,28 km
3.Jakub Kehler – 51,36 b., FAI 12,84 km

EN-C
1.Simon Krahula – 117,28 b., FAI 29,32 km
2.Martin Jánošík – 107,9 b., FAI 26,98 km
3.Tomáš Grim – 80,48 b., FAI 20,12 km

A co dál?

Jak jsem se na začátku zmínil, příští rok v květnu se v Beskydech na Fajce potkáme znovu. Termín Beskydských FAJEK 2018 je naplánován na druhý víkend května 11.- 13. květen 2018. Předběžně se můžete přihlásit už teď na www.beskydskefajky.cz, a my za vás pohlídáme ať jste co se týká těchto závodů v obraze.

Celkové výsledky

Kategorie EN A
1.
Jan Širl – 31,28 b., FAI 7,82 km

Kategorie EN B
1.Peter Kožíšek – 87,88 b., FAI 21,97 km
2.Arkadiusz Marucha –  69,12 b., FAI 17,28 km
3.Jakub Kehler  – 51,36 b., FAI 12,84 km
4.Petr Kašpárek  – 35,01 b., VP 35,01 km
5.Jan Chodura  – 27,92 b., FAI 6,98 km
6.Petr Šindelář  – 13,8 b., FAI 3,6 km
7.Roman Michejda  – 11,77 b., VP 11,77 km
8.Lucie Chytilová  – 11,14 b., VP 11,14 km
9.Ondřej Sapík  – 10,85 b., VP 10,85 km
10.Vlastimil Šilhan  – 8,20 b., VP 8,20 km

Kategorie EN C
1.Simon Krahula  – 117,28 b., FAI 29,32 km
2.Martin Jánošík  – 107,9 b., FAI 26,98 km
3.Tomáš Grim  – 80,48 b., FAI 20,12 km
4.Filip Malík  – 46,88 b., FAI 11,72 km
5.Libor Merta  – 41,04 b., FAI 10,26 km
6.Ondra Ptoszek  – 36,52 b., FAI 9,13 km
7.Tomáš Neckař  – 22,82 b., VP 22,82 km
8.Ondřej Mičkal  – 20,10 b., VP 20,10 km

DSQ – Tomáš Výtisk – DSQ  – 197,8 b., FAI 49,45 km

 

Kamil Kabát
Jsem členem týmu TandemLety.cz, držitel licence instruktor, tandempilot a sportovní pilot. Létám od roku 1994 a děkuji všem andělům, že jsem ty doby začátků přežil ve zdraví :). Věnuji se létání na tandemu, výuce ve škole paraglidingu TandemLety.cz a když zůstane čas, pak volnému létání především v domácích Beskydech.