Přátelé piloti,
sezóna je v plném proudu a události posledních týdnů mě dovedly napsat pár poznámek a upozornění. Všichni to známe, ve škole to říkali, ale děláme pořád stejné chyby a někdy to pak i bolí.
První je aktuální pro dnešní den. Nepouštějte řidičky v blízkosti kopce! Start je riziková část letu a je hrubá chyba pustit řidičky a nasedat, když vylétávám z průseku a v turbulencích. Máte-li problém s nasedáním, pověste se na „prasečák“, sedačku si pořádně seřiďte a pokud to ani tak nepůjde samo, tak ji zahoďte a kupte si něco pořádného. Postroj je všeobecně opomíjená součást výbavy, šetří se na ní a to je chyba…
Vozte s sebou repku nebo alespoň dentální nit. Byl jsem požádán Pavlíkem z Horské služky Beskydy s prosbou, abychom nit společně s nabitým telefonem měli a ulehčili jim práci a rychlost vaší záchrany v případě zavětvení. Sundávaní křídla nechávejte prosím na profesionály, kteří vám křídlo za úplatu a s péčí sundají. Pouštět se do toho bez zkušeností a vybavení je ještě větší riziko, než samotné přistání do lesa. Nonstop kontakt na horskou službu je +420 1210. A kontakt na borce, co sundá křídlo ze stromu je 420777019117 – Martin Dvorský.
Přistává-li na kopci helikoptéra, padáky, co jsou ve vzduchu mají povinost odletět od kopce a piloti na startu počkat až záchranná akce skončí a nestartují. Dnes jsem byl svědkem startující helikoptéry ze sedla na Javorovém a pilota svahující západní kotel nad vrtulí. Fakt jsme takoví?
Létání blízko svahu. Princip svahového létání je v tom, že nás vítr opírající se o kopec drží ve stejné hladině před nebo lehce nad hranou kopce. Hoblování svahu a kopání do šišek za stálého klesání je slušně řečeno neefektivní a nebezpečné.
Když si koupíte novou výbavu nebo si jí půjčíte. Vezměte jí prvně na loučku a vše si řádně osahejte, ověřte si délku řízení, nastavení speedu a sedačky.
Pokud si nejste jistí nastavením sedačky, speedu nebo budete chtít oprášit například křížové starty, tak vám rádi pomůžeme.